Empatiskt ledarskap

Empati är detsamma som att bry sig om andra människor. Det är en mänsklig egenskap som hjälper oss att uppmärksamma varandra och att agera stöttande. Bara en kort stund av empatiskt bemötande kan lyfta en medmänniska från självtvivel och oro till tillförsikt.

Arbetsplatser som kännetecknas av hög grad av empati har i regel medarbetare som trivs, är mer kreativa och hjälper varandra. Upplevelsen av bristande empati från kollegor och chefer är en vanlig anledningarna till att en person säger upp sig från arbetet. Empati är alltså både viktigt för att vi ska trivas och en viktig ekonomisk framgångsfaktor för verksamheter.

Många chefer vill agera empatiskt, men vet också av erfarenhet att det kan vara kännas dränerande att vara den som uppmärksammar och bemöter medarbetarens känslomässiga behov. ”Empatitrötthet” yttrar sig som matthet, känslomässig trötthet eller en stark ovilja att relatera känslomässigt till andra. Det drabbar främst chefer och människor i kontaktyrken och är viktigt att undvika.

Emotionell empati och kognitiv empati

I senaste numret av Harvard Business Review publiceras en text av forskaren Jamil Zaki om vikten av empatiskt ledarskap. Han menar också att den vanliga definitionen av empati är förvirrande och kan leda till empatitrötthet eftersom den lägger för mycket vikt vid att känna. En vedertagen definition av empati är förmågan att uppfatta och uppleva en annan människas känslor. Forskare har dock sett att emotionell empati, alltså att känna så som den andra personen gör, skiljer sig från kognitiv empati som har att göra med att tänka sig in i den andra personens situation.  

Empati som når fram

För att agera empatiskt räcker det inte att känna som den andre. Tvärtom kan en för stark känslomässig reaktion göra att vi känner oss mindre empatiskt bemötta. För att empatin ska nå fram behöver vi känna av den andres känslor, men bara i tillräckligt hög grad för att vilja tänka vidare och agera. Genom att känna mindre och tänka/agera mer kan vi både nå fram bättre i empatin och skydda oss från känslomässig utmattning.

Här kommer tre råd för empatiskt ledarskap:

  • Känn lagom. Var glad över din förmåga till genuint känslomässigt engagemang för andra (motsatsen är psykopati). Regeln ”ju mer känsla desto bättre” gäller däremot inte. Och känner du väldigt starkt finns en risk att du lamslås av den starka känslan och får svårt att hantera situationen på ett lämpligt sätt.

  • Satsa på empatisk omtanke. Använd din empatiska tankeförmåga för att utforska situationen och att visa empati i handling. Det är mindre ansträngande för ditt inre och uppfattas som mer empatiskt för mottagaren.

  • Utmana dina inre föreställningar. Många har höga krav på sig själva att vara känslomässigt tillgängliga för andra. Det kan till och med upplevas som fel att inte känna väldigt starkt. Utmana den föreställningen! När du släpper krav på ett ständigt starkt emotionellt engagemang är tvärtom möjligt att du får mer energi över för empatisk omtanke. Och att du upplevs som ännu mer empatisk.

Referenser:

https://hbr.org/2024/01/how-to-sustain-your-empathy-in-difficult-times?utm_medium=email&utm_source=newsletter_daily&utm_campaign=mtod_&deliveryName=NL_MTOD_20240103

Mer om empati:

Andréasson, Per (2010). Emotional Empathy, Facial Reactions, and Facial Feedback.

Föregående
Föregående

Hur dold kommunikation styr dina tolkningar

Nästa
Nästa

Är idén om teamutveckling föråldrad?